مشعل هدایت قرآنی ، مذهبی ، اعتقادی ، تربیتی
| ||
|
قرآن كريم در آيه 54 فرقان/25 آغاز آفرينش انسان را از آب دانسته: «وَهُو الَّذِى خَلقَ مِنَالماءِ بَشَراً» و در آيه 45 نور/24 نه تنها انسان كه مبدأ آفرينش هر جنبندهاى را آب معرّفى كرده است: «وَاللّهُ خَلقَ كُلَّ دابَّة مِن ماء» . در آيه 30 انبياء/21 به صورت عام و كلّىتر بيان مىكند كه هرچيز زندهاى را از آب قرار داديم: «وجَعَلنا مِنالماء كُلَّ شَىء حَىّ». درباره اين آيه سه پرسش مطرح است كه مفسّران به شكلهاى گوناگون به آن پاسخ دادهاند كه هر پاسخ بر برداشت خاصّى از آيه مبتنى است. نخست، مراد از «ماء» چيست؟ دوم، «كُلَّ شَىء حَىّ» چه معنا دارد؟ و سوم، «جَعَل» به چه معنا است؟ 1. برخى برآنند كه «ماء» در آيه، همان آب معروف است؛ بنابراين مبدأ آفرينش جانداران آب است؛ در مقابل، برخى ديگر از مفسّران مقصود از «ماء» را نطفه* دانستهاند؛ شايد به اين دليل كه مبدأ آفرينش جانداران با آبى جز نطفه مسلّم نيست؛ به ويژه كه در چند آيه، مبدأ آفرينش انسان هم نطفه شناسانده شده: «إِنّا خَلَقنا الإِنسـنَ مِن نُطفَة أَمشاج» (انسان/76، 2) و در آياتى ديگر، از اين نطفه به «ماء» تعبير شده است: «أَلَمنَخلُقكُم مِن ماء مَهيِن= آيا شما را از آبى پست نيافريديم؟» (مرسلات/77، 20) «فَليَنظُرِ الإِنسنُ مِمَّ خُلِقَ * خُلِقَ مِن ماء دافِق= پس آدمى بايد بنگرد كه از چه آفريده شده. از آبى جهنده آفريده شده». (طارق/86، 5و 6) 2. مفسّران مقصود از «كُلَّ شَىء حَىّ» را هر مخلوق زنده دانستهاند؛ امّا بيشتر آنان توضيح ندادهاند كه آيا شامل جن، فرشتگان، گياهان و درختان هم مىشود يا نه. فخر رازى با استناد به آياتى كه آفرينش جن را از آتش (حجر/15،27) و آفرينش آدم را از خاك دانسته (آلعمران/3، 59) و چند پرنده كه عيسى(عليه السلام)آنها را از گِل ساخته (مائده/5، 110) و نيز با توجه به رواياتى كه آفرينش فرشتگان را ازنور دانسته، بر آن است كه اين موارد، از عموم آيه پيشين استثنا مىشود. وى همچنين در ذيل آيه «وَاللّهُ خَلقَ كُلَّ دابَّة مِن ماء» (نور/24، 45) با طرح پرسش پيشگفته، سه پاسخ براى آن آورده است: الف. بهترين پاسخ، سخن قفّال است كه «مِن ماء» را صفت براى «كُلَّ دابَّة» دانسته است، نه متعلّق به «خلق» ؛ بنابراين معناى آيه اين است كه هر جنبنده آفريده شده از آب، مخلوق خدا است. اين پاسخ سخن درستى است؛ ولى ظهور آيه را كه مبدأ آفرينش موجودات زنده آب است، نفى نمىكند. ب. ريشه و سرچشمه همه آفريدگان آب است؛ همانگونه كه طبق روايت، اوّل آفريده خداوند آب بود؛ آنگاه از آن، آتش، باد و نور را آفريد. ج. مقصود از «كُلَّ دابَّة» فقط جنبندگان ساكن بر روى زمين است، نه هر موجود زندهاى و از آنجا كه جنبندگان روى زمين يا از نطفه آفريده شدهاند يا بدون آب نمىتوانند زندگى كنند، آيه از اين اكثر به «همه» تعبير كرده است؛[18] افزون بر اين، برخى مفسّران «كُلَّ شَىء حَىّ» رامختصّ حيوانات دانستهاند؛ امّا در مقابل، برخى با توجّه به اطلاق آن، هر موجود مادّى داراى رشد و نمو را مشمول آن دانستهاند؛ خواه حيوان باشد يا گياه و درخت.[19] 3. عدهاى «جَعَلنا» را به معناى «خلقنا» گرفتهاند[20] كه بنابراين احتمال، آيه، مبدأ آفرينش موجودات زنده را آب مىداند؛ خواه آب به معناى نطفه يا به طور مطلق باشد. برخى در اينباره با استناد به فرضيّههايى كه علم جديد آن را مطرح كرده، مبنى بر اينكه اصل حيات ريشه در آب دارد و نخستين موجود يا موجودات زنده به صورت حيوان بسيط تك سلولى از آب و در دريا پديد آمده است، درصدد برآمدهاند كه آيه را بر اين نظريّه تطبيق دهند.[21] سيدقطب در همين جهت مىگويد: آيه «وَ جَعَلنا مِنَالماءِ كُلَّ شَىء حَىّ» حقيقتى بزرگ را اثبات مىكند كه دانشمندان، فهم و اثبات آن را دستاوردى سترگ براى علم قلمداد مىكنند و آن اينكه نخستين بستر و گهواره حيات، آب است.[22] برخى ديگر«جَعَلنا» را به معناى «احيينا» دانستهاند؛ يعنى ما به هر موجود زندهاى با آب، حيات بخشيديم؛[23] بنابراين، آيه به تأثير آب در ادامه حيات موجودات ناظر است، نه فقط به اصل آفرينش آنها. طبرسى اين نظر را درستتر دانسته و روايت عيّاشى از امامصادق(عليه السلام)را نقل كرده كه حضرت در پاسخ پرسشى درباره طعم آب، با استناد به همين آيه فرمود: طعم آب، طعم حيات است.[24] برخى نيز با استناد به كشفيات علمى، مبنى بر اينكه مهمترين عنصر تشكيل دهنده يك سلول، آب است كه در همه موجودات زنده از حيوان گرفته تا گياهان وجود دارد، همچنين آب در همه فعل و انفعالات درون اجسامزنده، نقش اساسى دارد، آيه را به بيان اينحقيقت علمى ناظر دانستهاند.[25] علاّمهطباطبايى مىنويسد: مسأله ارتباط حيات با آب كه امروزه در ساير بررسىهاى علمى جديد روشن شده، معجزه ماندنى قرآن كريم است؛[26] بنابراين به طور كلّى سه نظريّه درباره آيه مطرح شده است: 1. هر موجود زندهاى از آب آفريده شده؛ 2. هر موجود زندهاى از نطفه آفريده شده؛ 3.حفظ و ادامه حيات هر موجود زندهاى به آب وابسته است. نظرات شما عزیزان: [ دو شنبه 21 فروردين 1391برچسب:عرش "خدا" آب", ] [ 21:3 ] [ اکبر احمدی ]
[
|
|
[ تمام حقوق مادی ومعنوی این وبلاگ متعلق : به اکبر احمدی می باشد ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |